Σάββατο, 12 Μαΐου 2012

Τι γίνεται με τον προϋπολογισμό έτους 2012 του Δήμου Καρύστου;

Διαβάζουμε και μαθαίνουμε ότι μεγάλη αναταραχή υπάρχει στον Δήμο Καρύστου σχετικά με τον προϋπολογισμό έτους 2012 και το δάνειο ύψους 1.500.000 ευρώ που ζητά ο Δήμος Καρύστου προκειμένου να αποπληρώσει ληξιπρόθεσμες οφειλές του. 
Οι αντεγκλήσεις μεταξύ του Δημάρχου και των πλέον προβεβλημένων Δημοτικών Συμβούλων του είναι πλέον καθημερινό θέμα και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν "οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ" δηλαδή όσοι ξέρουν κάτι παραπάνω "αχός βαρύς ακούγεται, πολλά ντουφέκια πέφτουν".
Προσωπικά δεν μπορώ να πιστέψω ότι άνθρωποι με ήθος, μόρφωση και σοβαρότητα όπως ο κ. Διγαλλέτος, ο κ. Νταλάκας, η κ. Τούρλα κλπ ξύπνησαν ένα πρωί και αποφάσισαν άνευ λόγου και αιτίας να στραφούν κατά του δημάρχου τους που με τόσο πολύ ζήλο προώθησαν στις δημοτικές εκλογές του 2010. Προφανώς οι εφαρμοζόμενες πρακτικές στην οικονομική διαχείρηση δεν είναι και τόσο διαφανείς και αυτό έχει προκαλέσει δικαιολογημένη έκπληξη και ενόχληση στους προαναφερόμενους δημοτικούς συμβούλους αλλά και σε άλλους.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο - παρωδία της προηγούμενης Δευτέρας 7 Μαϊου, όπου είχε έρθει ως έκτακτο το πολύ σοβαρό θέμα της έγκρισης σύναψης δανείου του Δήμου Καρύστου, ενώ θα έπρεπε να έρθει ως τακτικό και μάλιστα με πλήρη ενημέρωση των δημοτικών συμβούλων για τις παραμέτρους του δανείου (φορέας λήψης, αναλυτικά οικονομικά στοιχεία κλπ), απουσίασε σύσσωμη η αντιπολίτευση πλην της κ. Βρανά που παρότι παρέστη δεν ψήφισε. Απουσίασαν επίσης και 3 Δημοτικοί Σύμβουλοι του κ. Μανώλη  (Διγαλλέτος, Νταλάκας, Τούρλα) οι οποίοι εισέπραξαν την οργή του δημάρχου με τις γνωστές δηλώσεις περί παραιτήσεών τους για να έρθουν "άλλοι". Δηλαδή σ' αυτή τη δημοτική παράταξη οι δημοτικοί σύμβουλοι δεν πρέπει να ψηφίζουν κατά συνείδηση αλλά είναι αναλώσιμοι και χρήσιμοι μόνο για την συγκρότηση πλειοψηφίας; Η νοοτροπία αυτή ανήκει δυστυχώς σε άλλες εποχές και ασφαλώς δεν ταιριάζει στο πνεύμα της σύγχρονης αυτοδιοίκησης.
Η απουσία της αντιπολίτευσης ήταν μια σοβαρή και υπεύθυνη στάση γιατί δεν μπορεί να υποτιμάται τόσο πολύ το δημοτικό συμβούλιο και να έρχονται ως έκτακτα θέματα τόσο σοβαρά όπως η σύναψη ενός μεγάλου δανείου για την αποπληρωμή οφειλών. Και ασφαλώς δεν μπορεί να λειτουργεί το δημοτικό συμβούλιο ανάλογα με τα δρομολόγια των πλοίων που πάνε και φέρνουν τους "δημοτικούς συμβούλους του Σαββατοκύριακου" !
Δεν είναι πάρεργο το δημοτικό συμβούλιο να το συνδυάσουμε με την εκδρομούλα μας, με τις εκλογές, με το μνημόσυνο του μπατζανάκη μας, με ότι μας βολεύει τέλος πάντων. Είναι η κυρίαρχη λειτουργία του δήμου και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται.
Εξάλλου η προσκόληση της Δημοτικής Αρχής στο μοντέλο της αυστηρής παραταξιακής πειθαρχίας δεν βοηθάει στην προώθηση των θεμάτων ειδικά όταν έχουμε ένα νέο σύστημα στην Αυτοδιοίκηση τον "Καλλικράτη" και οι διαδικασίες, τρόποι, μέθοδοι, στοιχεία, προγράμματα είναι εντελώς νέα και κανείς δεν έχει προηγούμενη εμπειρία.
Πέρα όμως από αυτό το βάρος της σύνταξης ενός τέτοιου προϋλογισμού, της σύναψης μεγάλου δανείου με ειδικές προϋποθέσεις και της παρακολούθησης όλων των αναγκαίων ενεργειών, διοικητικών και οικονομικών πράξεων δεν μπορεί να το φέρει ένας μόνο υπάλληλος, αλλά πρέπει να χρησιμοποιείται ομάδα κατηρτισμένων υπαλλήλων σε αγαθή συνεργασία μεταξύ τους.
Την Κυριακή 13 Μαϊου καλούνται πάλι οι δημοτικοί σύμβουλοι να ψηφίσουν -σε τακτικό αυτή τη φορά συμβούλιο - την έγκριση σύναψης του δανείου 1.500.000 ευρώ για τον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού έτους 2012.
Μεγάλη εντύπωση κάνει γενικά η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζονται όλα αυτά τα θέματα και η ελλειπής έως ανύπαρκτη ενημέρωση των Δημοτικών Συμβούλων και δυστυχώς όχι μόνο της Αντιπολίτευσης αλλά και της Συμπολίτευσης.
Πέρα από το εξωφρενικό γεγονός ότι οι Δημοτικοί Σύμβουλοι δεν έχουν πάρει μέχρι σήμερα ποτέ πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτό είναι μια σοβαρή ευθύνη του Προεδρείου, καμμιά ενημέρωση δεν έχουν ούτε για το δάνειο, ούτε για την γενικότερη οικονομική λειτουργία του Δήμου.
Επειδή ο Δήμος Καρύστου δεν έχει κάνει μέχρι σήμερα Απογραφή και Ισολογισμό Εναρξης, όπως ορίζει ο νόμος (κατά την έναρξη των νέων καλλικρατικών δήμων) και ίσως είναι ο μοναδικός δήμος στην Ελλάδα σήμερα (σίγουρα είναι στη Στερεά) που δεν έχει ανταποκριθεί στην βασική αυτή υποχρέωσή του, παρουσιάζει μια ασαφή και θολή εικόνα των οφειλών  του και μια μεγάλη δυσχέρεια στην συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας του.
Επιπλέον δε, επειδή ο Δήμος δεν έχει υποβάλλει μέχρι σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία του Δ' Τριμήνου του 2011 και του Α' Τριμήνου του 2012, τα οποία υποβάλλονται υποχρεωτικά κατόπιν έγκρισης του Συμβουλίου στο Υπουργείο Οικονομικών  συναντά μεγάλη δυσχέρεια στην σύνταξη των αναγκαίων οικονομικών δεδομένων κάτι που λογικά  προβληματίζει τους Συμβούλους.
Πέρα απ' αυτά, μικρά και καθημερινά έργα που εκτελούνται εκτός Τεχνικού Προγράμματος κατά δεκάδες, προμήθειες καυσίμων με απευθείας ανάθεση και συνοπτικές διαδικασίες, απευθείας αναθέσεις προμηθειών πάσης φύσεως ειδών και δη οικοδομικών υλικών χωρίς αιτιολογία (π.χ. προμήθεια μπετόν 15.000 ευρώ χωρίς τόπο και αιτιολογία, προμήθεια κοιλοδοκών 15.000 χωρίς τόπο και αιτιολογία, προμήθεια ξύλων 15.000 ευρώ χωρίς τόπο και αιτιολογία, προμήθεια καγκελόπορτας 9.000 ευρώ χωρίς τόπο και αιτιολογία, ετήσια δαπάνη προμήθειας ελαστικών 44.000 ευρώ, κλπ), συνεχή χωματουργικά έργα εκτός διαδικασιών, καθημερινή διαχείρηση της Χωματερής του Δήμου εκτός συμβάσεων και προγράμματος (εκατοντάδες τόνοι χώματος, διάστρωση από ιδιωτικά μηχανήματα), είναι μια εικόνα που οι Δημοτικοί Σύμβουλοι αντιμετωπίζουν καθημερινά και καλούνται να νομιμοποιήσουν εκ των υστέρων.
Μικροέργα, χρήση χωματουργικών μηχανημάτων, προμήθειες, με προφορικές εντολές -έτσι όπως γινόταν παλιά στις Κοινότητες - φέρνουν τα πάνω κάτω στην οικονομική διαχείρηση ιδιαίτερα σε μια περίοδο που έχει πέσει "γερό ψαλίδι" στις δαπάνες των δήμων και δίνεται μεγάλη σημασία στον εξορθολογισμό τους, λέξη δυστυχώς άγνωστη για όσους θεωρούν τον δήμο "τσιφλίκι" τους και λειτουργούν με "κολλητούς" εξωθεσμικούς παράγοντες προς ικανοποίηση προεκλογικών δεσμεύσεων που τελικά εκνευρίζουν ακόμα και τους πιο "πιστούς" .
Μεγάλη εντύπωση μου έκανε το υπ' αριθμ. 37/6-4-2012 έγγραφο της Ελεγκτικής Επιτροπής του Αρθρου 262 του Υπουργείου Εσωτερικών προς τον Δήμο Καρύστου με θέμα " Αίτημα του Δήμου Καρύστου Ευβοίας για έλεγχο του υποβληθέντος σχεδίου οικονομικής υποστήριξης του δήμου...."
Στο έγγραφο αυτό αναφέρεται ότι ο Δήμος κατέθεσε εγγράφως σχέδιο οικονομικής υποστήριξης το οποίο παρουσίασαν και προφορικά στη συνεδρίαση της 6ης Απριλίου 2012 της Επιτροπής αυτής στο Υπουργείο Εσωτερικών η Αντιδήμαρχος Οικονομικών Τζαβάρα και η προϊσταμένη Οικονομικών Υπηρεσιών Α.Αραπάκη.
Χωρίς να σχολιάσω το γεγονός ότι αντιδήμαρχος Οικονομικών (ο οποίος υπογράφει και τα χρηματικά εντάλματα) είναι ο Γ. Οικονόμου και όχι η Π. Τζαβάρα, το ότι καμμιά ενημέρωση δεν έχουν μέχρι σήμερα οι δημοτικοί σύμβουλοι για το σχέδιο οικονομικής υποστήριξης, ούτε για την συνεδρίαση της ειδικής επιτροπής είναι τουλάχιστον περίεργο.
Πώς συντάχθηκε αυτό το σχέδιο οικονομικής υποστήριξης και πώς παρουσιάστηκε στην προϊσταμένη υπηρεσία του ΥΠ.ΕΣ. χωρίς να περάσει από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού όπως ορίζει το προαναφερόμενο έγγραφο αποτελεί υποχρεωτικό συνοδευτικό του προϋπολογισμού και ψηφίζεται από το Δ.Σ. του Δήμου ενώ υποβάλλεται προς έγκριση και στο Ελεγκτικό Συνέδριο;
Εν πάση περιπτώσει η συσκότιση σε αυτά τα θέματα κάθε άλλο παρά ασφάλεια παρέχουν για την εύρυθμη λειτουργία του δήμου όταν μάλιστα οι οφειλές παρελθόντων ετών δεν παρουσιάζονται αναλυτικά (κατά κωδικό και όνομα δικαιούχου) αλλά γενικόλογα και συνοπτικά.
Οταν π.χ. στον Απολογισμό του Δήμου Μαρμαρίου που ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο αναφέρονται  μηδενικές οφειλές ενώ τώρα παρουσιάζεται ένα ποσό 171.000 ευρώ πώς θα εξηγηθεί αυτό; Οταν στο σχέδιο οικονομικής υποστήριξης αναφέρεται ότι θα εισπράξει ο δήμος 20.000 ευρώ από την Επέκταση Σχεδίου Πόλης Νέων Στύρων πώς αιτιολογείται αυτό; Οταν οι κωδικοί "μεταφορά λυμμάτων" συμψηφίζονται με άλλους πώς αιτιολογείται και ούτω καθεξής.
Το αιτούμενο δάνειο του 1.500.000 ευρώ όντως ισοσκελίζει τον προϋπολογισμό, που θα μπορούσε βεβαίως να περιορίσει αρκετές δαπάνες του, ώστε να μην χρειαστεί τόσο μεγάλο ποσό δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη τα δάνεια των τριών συνενωθέντων δήμων και αποπληρώνονται μηνιαίως, αλλά όπως ξεκαθαρίζεται στο έγγραφο του ΥΠΕΣ λαμβάνεται μόνο για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών παρελθόντων ετών και ο δήμος οφείλει να τηρεί συστηματικό το Μητρώο Δεσμεύσεων ώστε να μη δημιουργούνται νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Γιατί ο προϋπολογισμός δεν ετοιμάστηκε από τον Νοέμβριο όπως ορίζει ο νόμος; Γιατί δεν έχουν παρουσιαστεί τα οικονομικά απολογιστικά στοιχεία των 2 τελευταίων τριμήνων;
Πώς θα τηρηθεί το Μητρώο Δεσμεύσεων όταν χωματουργικά, καύσιμα, Χωματερή, προμήθειες, μικρά έργα γίνονται κυριολεκτικά στον αέρα και με νοοτροπία και πρακτικές                                 παλιάς Κοινότητας;
Πώς θα συναφθεί το αιτούμενο δάνειο χωρίς ακριβείς και αναλυτικές οφειλές και χωρίς να γνωρίζει το δημοτικό συμβούλιο τους όρους του; Αν δεν υπάρχει αυτή η κατάσταση με ονόματα δικαιούχων πώς θα δοθούν τα χρήματα που οφείλονται; Μυστικά είναι;
Αλλά και ποιός μπορεί να εξουσιοδοτήσει τους αρμόδιους να πληρώσουν οφειλές χωρίς να γνωρίζει αυτές τις οφειλές;
Αυτά είναι τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Τα υπόλοιπα είναι μόνο για "εσωτερική κατανάλωση".



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου